پاپتی

این طبع که من دارم، با عقل نیامیزد...

پاپتی

این طبع که من دارم، با عقل نیامیزد...

پاپتی

پاپتی . [ پ َ ] (ص مرکب ) در تداول عامیانه ،پابرهنه . || یک لاقبا. سخت فقیر و بی چیز.

پیام های کوتاه

  • ۲۶ دی ۹۸ , ۱۵:۳۸
    قاف

ابد و الله ما ننسی حسینا(14)

چهارشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۱۷ ق.ظ

پست وبلاگ یا رئوف



یا رئوف...


حال مقابل مسجد کوفه قرار داریم. دیوارهای بلند 22 متری مقابلمان.هنوز هیچ تصوری از داخل مسجد ندارم. دیده ام در فیلم ها، مسجدی است که صحن و حیاطش رمل و ماسه است و در وسطش چند ستون و دیوار و محراب مخروب که اینها مقام های مختلف هستند و باید پشت سرشان نماز اقامه کرد. از قبل می دانم که این مسجد را فضیلت بسیار است و قدمتش به بدو هبوط آدم باز می گردد و حوادث بسیاری به خود دیده و آبستن حوادث بسیاری است. می دانم که نوح و کشتی اش اینجا به گل نشسته اند و در فیلم ها دیده ام که محل به گل نشستنش گودالی است که اطرافش را با ضایعات آهن نرده گرفته اند. می دانم که آدم را در این مسجد مقامی است و او در این مقام توبه نموده و می دانم که در سجده و در این مقام باید از خدای خویش طلب آمرزش و مغفرت کنم. می دانم که علی (ع) در این مسجد حکومت می کرده و آثاری از قضاوت و خلافت او در اینجا موجود است. می دانم که ابن ملجم شبی زیر یکی از ستون های این مسجد خوابیده و مولای متقیان او را از خواب بیدار کرده و ...


کفش ها را تحویل کفشداری داده و موبایل ها و وسایل اضافه را تحویل امانات.آنچه می ماند، بطری های آب معدنی است.


از یک سرآشیبی تند و مفروش به سنگ مرمر پایین رفتیم و به سمت چپ پیچیدیم. وه....


این مسجدی نبود که در فیلم ها دیده ایم. کفش سراسر مرمر سفید بود و خبری از رمل و ماسه نبود. از آن ستون ها و محراب های مخروب هم اثری نمانده. حتی گودال کشتی نوح هم...


ولی بسیار بزرگ بود. در وسعت ظاهرا قابل قیاس با مسجد اموی است. مساحت تقریبی 12750 متر مربع. از نظر معماری و سنگفرش و ... هم قابل قیاس با مسجد اموی سوریه است. شاید اصلا کپی پیستش.


بعد از ورود و حیرانی مدتی در سکویی نشستم و افسوس خوردم که کاش آن فضای رمل و ماسه ای را درک کرده بودم. هر چه باشد نزدیک تر بود به فضای دوران خلافت امیرالمومنین. حدود 10 دقیقه ای معطل بودیم تا تجدید وضو و جمع شدن دوباره اعضا. فرصتی پیش آمد تا دوباره فضا را ور انداز کنم. 4 طرف مسجد را طاق زده اند و ایوان ها با فاصله نیم متری از حیاط و با یک پله از فضای صحن جدا شده اند. کف ایوان ها مفروش و سقف مسقف به ستون های چوبی و قطعات چوب روسی روغن جلا خورده است که مثلا سعی شده فضای سنتی حفظ شود. ولی این سقف چوبی هیچ سنخیتی با ستون های تمام مرمر نگه دارنده سقف ها ندارد. ستون هایی قطور که بی اختیار ستون های مسجدالنبی را در نظر بیننده تداعی می کنند. و لوستر هایی که ما در اماکن تاریخی مان نصب می کنیم، چیزی شبیه لوستر های بازار زنجان. فقط قسمتی از ضلع  جنوبی مسجد که محراب امیرالمومنین در آنجا قرار دارد به مانند مسجد دارای در و پیکره است و کمی از دیگر ایوان ها مجلل تر. این مسجد را سه درب است. باب الفیل که یکی از درب های بسته ولی با فضیلت است. و یکی دربی که به مقبره هانی و مسلم باز می شود و در ضلع شرقی مسجد قرار دارد و دیگری دربی که در قسمت غربی مسجد قرار گرفته و ما از آن وارد مسجد شدیم. آنچه زوار در فضای اینجا احساس می کند حس غریبی است در اینجا زوار احساس غریبگی و مسافر بودن نمی کند و مسجد مثل خانه خود آدم است. شاید به خاطر همین است که زوار مخیر است بر اقامه نماز شکسته یا تمام. فارغ از تمام این مسائل وقتی کمی در اوضاع 4 ضلع مسجد دقیق می شوی متوجه می شوی که ازدحام زوار در دو قسمت شمالی و جنوبی مسجد و نیز وسط صحن زیاد است. بعدها متوجه می شوی که این به این خاطر است که مقامی در اضلاع شرقی و غربی مسجد وجود ندارد. با فراخوانی اعضای کاروان توسط معلم ومداح راهی قسمت شمالی مسجد می شویم. ازدحام زوار زیاد است و تمام زوار از این گوشه اعمال خود را آغاز می کنند. ظاهرا که تفاوتی ندارد ولی طبق ترتیبی است که شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان آورده است.


گروهی عقیده دارند که تمام نمازها را در گوشه ای خلوت از مسجد اقامه کنیم که نماز مستحبی است و فرقی ندارد. اما مگر می شود، پس حرمت مکان چه می شود. این همه راه بیایی و ...


اولین مقام مقام حضرت ابراهیم است. 4 رکعت نماز دارد و مختصر دعایی بعد از آن. دعایی با مضمون سلام و صلوات برپیامبران پیشین و گواهی و شهادت بر اینکه از شیعیان علی(ع) هستیم و از عمق جان در خدمت قران و اسلام و ائمه هستیم. به علت شلوغی این مقام کاروان ما با چند متری فاصله از شاخص مقام که سنگی است مرمر که در پایین ترین ارتفاع ستون نصب شده و مثلا آب طلا خورده، اعمال را انجام دادند ولی ما جوانان خود را قاطی زوار دیگر شهرستانها کرده و درست پشت نماد مقام ابراهیم نماز خواندیم و دعا را خودمان و بدون توجه به مداحان کاروان از روی مفاتیح الجنان خواندیم. این عمل دیگر اعضای کاروان را هم شوراند و کم کم همه سعی کردند خود را به ستون و شاخص مقام برسانند. پس غیر از مقام اول، همه اعمال درست پشت شاخص مقام و با اعضای کاروان انجام شد. ستون دوم مقام حضرت خضر است که 2 رکعت نماز دارد. در بعضی از این نمازها حتی سوره ای که بعد از حمد خوانده می شود، در مفاتیح اعلام شده است مثلا بهتر است در فلان مقام در رکعت اول سوره قدر و در رکعت دوم...


اما نقطه مشترک تمام نمازها این است که در پایان همگی تاکید به تسبیحات حضرت زهرا(س) شده است.


مقام سوم دکه القضا است که محل قضاوت مولای متقیان بوده که دکانچه ای بوده و علی(ع) در آن نشسته و قضاوت و حکم می کرد. این مقام 2 رکعت نماز دارد و بعد دعایی با مضمون مناجات با خداوند و طلب آمرزش و ذکر شمه ای از نعمت های خداوند.


مقام بعدی بیت الطشت است که متصل است به دکه القضا و در صحن مسجد قرار دارد و از زیر ایوان بیرون است. مقام هایی که در صحن قرار دارند، با سنگ مرمر نیم دایره ای که به طور ایستاده در کف حیاط نصب شده و نام مقام روی آن به صورت برجسته حک شده وبا آب طلا مزین گشته است، مشخص می شوند. مقابل این مقام ها را مفروش کرده اند. البته به علت ازدحام زوار غالب زوار روی سنگفرش نماز می گذارند. هر مقام را قضیه و قصه ای خاص است که توسط روحانیون یا مداحین یا راهنماهای عراقی که در مسجد حضور دارند و کت و شلوار طوسی رنگی پوشیده اند و توسط مدیران در قبال دریافت مبلغی خواندن زیارت نامه و توضیحات مربوط را عهده دار می شوند انجام می گیرد. ولی تیم عراقی انصافا مسلط تر از مداحین و روحانیون ایرانی هستند هم در قرائت و هم در بیان فضایل و قصه ها. گر چه فارسی را شکسته بسته صحبت می کنند. هوا آفتابی است و گرمای ملایمی دارد. از جنس آفتاب های صبح جمعه خودمان که آدم وسوسه می شود در حیاط گوشه ای بنشیند و آفتاب بخورد. مختصر نسیمی هم فضا را خنک و مطبوع کرده است. بیت الطش محلی است که امیرالمومنین با معجزه ای رفع اتهام می کند از دختری بی شوهر که شکمش بر آمده بود و برادرانش نسبت به او مظنون شده و قصد قتل او را داشتند و با مراجعه به امیرالمومنین در آن مکان حضرت دختر را در پس پرده نشاند و طشتی از لجن فراهم نمود و دختر را امر به نشستن در آن طشت کرد. زالویی که در شکم دختر بود با شنیدن بوی لجن از شکم دختر بیرون آمد و از دختر رفع اتهام شد. صورت مفصل تر ماجرا را از مفاتیح الجنان بخوانید.


بعد از اقامه نماز و تسبیحات مختصر دعایی مناجات گونه همراه با طلب وسعت در روزی و تحصین قلب از اندوه و معصیت در دنیا و آخرت خوانده می شود.


از بعد از این مقام به پیشنهاد جوانان جمع من هم در خواندن مناجات ها به مداح کمک کردم که صدای رساتری داشتم و ...یکی در میان در مقام ها صوت خویش را آزمودم.


بعد از این مقام به سمت حوض کوچک و مرمرینی حرکت کردیم. حوضی که از نظر سایز در اندازه حوض های گچی آبی رنگی است که در گلخانه های خانگی یا در گوشه ای از قهوه خانه های سنتی قرار داده می شود و کلا گنجایش 10  پارچ آب را دارد. و اینجا محل به گل نشستن کشتی حضرت نوح است!!!!!!


آن گودال عمیق و بزرگ شده حوضی بسیار کوچک با فواره ای ساده.که زوار را یاد قهوه خانه های سنتی می اندازد بااین تفاوت که از مرمر یک تکه ساخته شده است.حضرت نوح اگر می دانست محل به گل نشستن کشتی اش بعد از آن طوفان سهمگین امروزه حوضی است که گنجایش چند پارچ آب را ندارد شاید اصلا کشتی نمی ساخت...


 


مقام بعدی مقام معراج پیامبر است 2 رکعت نماز و بعد دعایی با مضمون طلب مغفرت و تعظیم مسجد. در فضیلت این مقام همین بس که رسول الله در شب معراج از خداوند رخصت طلبید و در این مقام 2 رکعت نماز گزارد.....

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۱
پا پتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی