پاپتی

این طبع که من دارم، با عقل نیامیزد...

پاپتی

این طبع که من دارم، با عقل نیامیزد...

پاپتی

پاپتی . [ پ َ ] (ص مرکب ) در تداول عامیانه ،پابرهنه . || یک لاقبا. سخت فقیر و بی چیز.

پیام های کوتاه

  • ۲۶ دی ۹۸ , ۱۵:۳۸
    قاف

فقط جهت اطلاع:

شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۲۴ ق.ظ

پست وبلاگ یا رئوف



یا رئوف...


چند روزی از سخنان رئیس جمهور فردا در همایش ایرانیان خارج از کشور نمی گذرد که دیروز چشمم خورد به پرسش نامه ای که توسط یکی از سازمان های زیر نظر ریاست جمهوری در مورد هویت تهیه شده بود و سوالاتی در دو وجه جداگانه ایرانی و اسلامی در آن به چشم می خورد. هویت ایرانی و هویت اسلامی. پس از مرور در زوایا و خفایای ذهن شریف خود به یادآوردم که تعدادی از طراحان این پرسشنامه که برای سنجش میزان علاقه یک ایرانی به هویت خود تهیه شده است زمانی زیر نظر همین رئیس جمهور فردا کار کرده و از نان و نمک ایشان متنعم شده اند. سوالات پرسش نامه برایم جذاب و قابل تامل بود که منتج به نتایج زیر شد:


ابتدا تعریفی ساده از فرهنگ ارائه می دهم:


 فرهنگ مجموعه پیچیده ای است که در برگیرنده دانستنیها , اعتقادات ,هنر ها , اخلاقیات ,قوانین ,عادات وهرگونه توانایی دیگری است که بوسیله انسان بعنوان عضو جامعه کسب شده است.


ولی فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایرانی. توضیح چند مبرهن:


اسلام در سلسله ساسانیان ظهور کرده و در همان عصر هم به ایران نفوذ کرده است. همه ما در کتاب های تاریخ دوران مدرسه خوانده ایم سلسله های پیش از ساسانیان را: مادها، هخامنشیان، سلوکیان و اشکانیان.(البته ایلامیان و پارس ها را هم فراموش نکنیم) تا بدین مرحله از تاریخ، فرهنگ غالب بر تمدن ایران فرهنگ ایرانی و دین غالب هم زرتشتی بوده و از اعتقاد به تثلیث و مهر و آناهیتا هم رگه هایی در مذهب و تمدن ایرانی وجود داشته. آنچه به دست ما عوام جماعت که نه اهل تحقیق در تاریخ هستیم و نه مورخ،(تاکیدم بر عوام از آنجا ناشی می شود که معتقدم 90 درصد فرهنگ را عوام ساخته و بسط و گسترش می دهد) از مطبوعات و کتب تاریخی که در اوقات فراغت خود مطالعه می کنیم در مورد فرهنگ و تمدن این دوران رسیده است مشتمل است بر:


 جشن ها و آیین هایی که در مواقع خاصی از سال مثلا فروردین که با نام نوروز می شناسیمش. مهرگان و اسفندگان و ... (فقط نوروز را از آن زمان تا کنون پایبندیم آنهم ...)


در مورد زرتشت خشک و غیر قابل انعطاف دوران ساسانی که بیشتر به نفع موبدان و به سود دودمان حاکم و اشراف فئودال بوده است به طوری که حتی تحصیل علم هم برای فرزندان کارگر و پیشه ور ممنوع بوده است.


البته در مورد جامعه شدیدا طبقاتی آن دوران هم شنیده ایم چیزهایی را.


آتشکده ها را خوب می شناسیم. در مورد مالیات های گزاف چیزهایی شنیده ایم. چهارشنبه سوری. و البته تقویم شمسی و منشور کورش و تخت جمشید را به عنوان میراث فرهنگ و نمدن ایرانی ارج می نهیم. این ها تمام چیزهایی است که یک ایرانی از دوران پیش از ورود اسلام به ایران از کشورش می داند.(غیر از ایرانی دانشجو و مورخ تاریخ البته).


البته خلق و خوی و عادات و رفتارهای ایرانی جماعت می ماند که باز هم ما عوام جماعت چیز زیادی از این حوزه در دست نداریم جز شاهنامه که منبعی برای تحقیق در این حوزه است و در 50 درصد خانه های ما یافت می شود.


سخن به درازا نکشد. بعد از ساسانیان اسلام به ایران نفوذ کرد و علاوه بر فرهنگ اسلامی، فرهنگ پیام آوران خود، یعنی عربی را هم با خود برای ما ایرانیان به ارمغان آورد و ایرانیان با آغوش باز آن را پذیرفتند چرا که منطبق بر فطرت خویش یافتندش. ایرانیان دستورات اسلامی را با آیین و سنت های خود آمیختند و فرهنگ ایرانی اسلامی را پاس داشتند و آداب و رسوم نامنطبق بر فطرت را که توسط موبدان و مغان برای منافع خودشان به ملت القا شده بود را کنار گذاشتند. دیگر در مقام قیاس نیستم که مصداق های بسیاری را خواهید یافت در صفحات ذهن خود و در تاریخ ،که نمونه بارزش نوروز است .


حال جناب آقای مشایی و تدوین کنندگان پرسشنامه هویت، منظور شما از فرهنگ و تمدن ایرانی و فرهنگ و تمدن اسلامی چیست؟ چه تمایزی بین این دو قائل بوده و چرا در بین جوانانی که از تاریخ کهن خود چیزی بیشتر از مطالب بالا نمی دانند شبهه ایجاد می نمایید که ایران و اسلام...


جالب تر اینکه کتب تاریخی را خود می نگارید آنوقت ...


ایرانیان امروز اگر مهربان و مهمان نواز، شریف و ماخوذ به حیا، صدیق و پویا هستند، همه را مدیون اسلام عزیز هستند. مقایسه کنید ایران را با هندوستان که تمدنی هم عصر ما را داراست. شاید اولین اقوام آریایی پیش از ایران راهی هندوستان شده اند. کجاست شوکت و اعتبار هند؟ اگر صحبت از قدمت تمدن است.


امروز ایرانیان کلیمی، مسیحی، زرتشتی همه خود را شهروند ایران اسلامی می دانند. در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند. به قوانین جمهوری اسلامی پایبند هستند. یارانه های نقدی و غیر نقدی خود را با جمهوری اسلامی هدفمند می نمایند. با شیعیان اسلامی در عاشورا و تاسوعا اشک می ریزند و نذر می دهند و الخ...


از شما بعید است.


من و بسیاری از جوانان ایرانی هیچ تقدم و تاخری بر ایرانی و اسلامی بودن خود قائل نبوده و هویت خود را مدیون هر دو می باشیم. من به عنوان جوان ایرانی از ایران پیش از اسلام چیزی بیشتر از آنچه در بالا ذکر شده نمی دانم. لازم به یاد آوری می دانم که در قانون ایران اسلامی مساله هویت و ارشاد و فرهنگ مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل تبلیغات اسلامی می باشد و تمدن کهن و تخت جمشید و موزه ها به میراث فرهنگی و گردشگری مربوط می گردد.


حال اگر کارگزاران جمهوری اسلامی در پیاده کردن قوانین و فرهنگ اسلامی ایراداتی دارند نیازی نیست که صورت مساله را پاک کنیم و مساله ای جدید به عنوان ایرانی بودن را مطرح نماییم. ما عزم خویش را جزم کرده ایم کارگزاران غیر اسلامی ایران اسلامی را پاک کنیم. قطعا مشکلات حل می شود. تعارف نداریم.



درگوشی:


بالای غیرت آقای مشایی قصد زنده کردن برنامه های جشن هنر شیراز و جشن های 2500 ساله را نداری؟ یواش یواش دیگه نه؟ دلت می خواد فرح پهلوی جمهوری اسلامی بشی، نه؟


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۴
پا پتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی